23948sdkhjf

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Omkring 0,72 procent af alle biler i Danmark er el-, brint eller pluginhybrid-biler i Danmark.

Hvis man skal tro de største politiske partier, vil mængden af elbiler på vejene blive et omdrejningspunkt i den grønne omstilling de kommende år.

Ambitionerne om en halv eller en hel million elbiler på vejen er blevet luftet af henholdsvis Socialdemokratiet og Venstre. I så fald skal der ske en ændring fra den nuværende udvikling, viser tal fra Danmarks Statistik.

I de første måneder af 2019 er blevet omkring 700 flere el-, brint- og plug-inhybridbiler på vejene hver måned. Dermed udgør nul- og lavemissionsbilerne omkring tre procent af de nye biler i Danmark.

Kigger man kun på elbilerne, udgør de med udgangen af maj 0,45 procent af den danske bilpark. Det er i runde tale 11.900 elbiler på vejene.

- Der er i den offentlige debat nævnt måltal på såvel 500.000 som en million el- og hybridbiler i 2030, og der er derfor tilsyneladende langt til begge mål, skriver Danmarks Statistik.

Danmarks Statistik peger dog på, at fordi der er en konstant udskiftning af biler i Danmark, kan de politiske ambitioner stadig opnås.

- Det afgørende er, hvor hurtigt andelen af nye el- og plug-in-hybridbiler når op på et substantielt niveau, skriver Danmarks Statistik.

I forbindelse med de seneste tal for bilsalget opstiller Danmarks Statistik et eksempel: Hvis 60 procent af de nye biler i årene 2025 til og med 2030 er enten el-, brint- eller plug-inhybrid-biler, vil det løbe op i 650.000 biler.

Socialdemokratiet har tidligere luftet en målsætning om en halv million elbiler på de danske veje i 2030. Den tidligere VLAK-regering kom siden med en ambition om en million elbiler.

Hvis danskerne skifter benzin- eller dieselbilen ud med en "grøn" bil, kommer det dog til at kosten staten i manglende afgifter. 

De penge skulle ifølge VLAK-regeringen findes af en kommission, der har fået den tidligere Dong-chef Anders Eldrup i spidsen. 

Dansk Industri håber, at politikerne og kommissionen finder en varig løsning på afgifter og muligheder for opladere hurtigst muligt.

- Efter årtier med slingrekurs håber vi i branchen, at vi fra politisk hånd får sikret en stabil kurs, hvor både bilbranche og bilkøbere ved, hvor de står – også i kommende år, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093